(hi ha el bobilaire i hi han fragments èpics a betzef)

urpa amb arma

urpa amb arma
gratant on pruï

dilluns

Som-hi, marrec, atia-t'hi!






Desenterra’m un Nin










De ma mare aprenguí d’estimar tant

els llibres, aprenguí d’estimar’ls

com qui diu fins més enllà del més-enllà

amb una amor d’ultratomba

palesa i indesencastable.



Ma mare em deia: “Desenterra’m un Nin!”

“Desenterra’m un Baum!”

“Desenterra’m un Rhys!”

i jo corria amb el cor a cent per hora

amorosament a descolgar-l’hi.



O a canvi em donava ma mare

un petit cadàver llegit

i l’hi embolicava

i l’hi embalsamava

l’hi embotia ben embotidet

religiosament

en mortalla de plàstic impermeable.



Li momificava i sebollia

amb tota la cura del món

un Marcel (Proust)

un Henry (James), un John (O’Hara)

un Lawrence (D. H.), un Doris (Lessing)

un Muriel (Spark), un Penelope (Mortimer)

un Joyce Carol (Oats), un Albertine (Sarrazine)

un Françoise (Sagan), un Virginia (Woolf)

un Colette, un Brontë, un Eudora

un Iris, un Jessamyn...



Quins noms em deia...?

els tinc tots presents!

en diria fins demà a tres quarts de pixa

i encara en gotejava

(jo badant de goig com un beneit).



Mon pare, un altre obtús obsedit per la feina

havia trobades sota el meu llit

ben amagadetes al raconet

les capses de sabates amb les suades col·leccions

de llibretetes de ninotets

(que ara valdrien qui-sap-lo)

i brutalment

les va ficar al foc de la llar perquè tant d’enginy

clarós se n’anés de cop i sobte

en flames, en fum, en cendres

en llàgrimes i odi d’infantó

violat, transgredit, tractat a baqueta

i trepitjat com cuca qui no compta...



Ma mare, qui s’hi mai s’oblidava

cap llibre a qualsevol indret

mon pare brutalment

el drama i la foguera...

em va dur d’amagatotis

(còmplices d’a mig trempar-hi

heretgets de crim

molt enlairat i dedicat a un millor déu)

a un seu amagatall

dins la cambra de la minyona

on, entre les maletes de viatjar buides

n’hi havia cinc d’atapeïdes

de les novel·les roses, romàntiques

que tant la pessigollejaven

i que traginava d’estranquis

i llavors es llegia a qualsevol indret

a totes hores, com

mon pare dormia o era drogat

de feina o esmeperdut per fora.



Em va dir: “Sebolleix-les al corral

ben avall, a la cort dels ocs i ànecs!”

ço que fiu, per amor a les lletres

per amor cada dia més pregona

i ampla.



(Les nits que s’escorregueren d’ençà d’aleshores

les endolceixen mels d’un magí qui segrega

somiós...)



(Si tots morim ara

i un nasset mai en caplleva

astorador tresor, valuosíssims vestigis

troballes providencials

que anuncien el punt àlgid

de la civilització qui fou.)



I doncs llavors quan li calia

a hores rares, de matinades

o vespres oblics

em deia, furtivament: “Vés, marrec

desenterra’m un Nin

desenterra’m un Maria-Aurèlia

desenterra’m un Montserrat

desenterra’m un Maria-Mercè

desenterra’m un Isabel-Clara...”



I veieu-m’hi córrer amorosit

(bategós, encantat, devot, heroic)

deliciosament bequetejat per ocs i ànecs

sant Tià de rònec suburbi

a dessebollir-hi tant d’enginy

conservat en objecte de prou reverir

vast reliquiari de corral

copó mai tan colt ni relluent

escriny molt secret

en fornícula de templet molt

consagrat, prou me n’enyor

prou me

n’enyor, mama, amb qui sempre

també, per les eternitats

voldria tindre-hi secrets

(ah enyor)

de dona

de dona (ah enyor), de dona.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

estona fa i dèiem quelcom d'altre

hà!

La meva foto
L'Alguer, Països Catalans
Som-hi, som-hi

Douderreig Rovells

Douderreig Rovells
corretjós, desaltós