(hi ha el bobilaire i hi han fragments èpics a betzef)

urpa amb arma

urpa amb arma
gratant on pruï

dissabte

26 truites













Truites (26)











76. Era de jove tan afeccionat a les lletres – un lletraferit de caldéu, ves,
vós. Tenia tantes d’idees a transmetre..., tret que enlloc no em volien de
mestre de lletres. Trobaven les autoritats de cada escola que les
meues lletres eren massa sedicioses
. No em podia tanmateix estar
d’atansar’m a les escoles. Quan vivia a Filadèlfia i no m’hi coneixia
ningú, m’apropinqüí a l’escola d’un veïnatge llunyà. Vaig veure que al
pati hi havia tot de runa i m’hi vaig ficar a netejar-ho tot. Volia que el
pati fos net i endreçat perquè la mainada no pogués prendre-hi mal. Va
eixir treient foc pels queixals tanmateix el mantenidor (the
janitor
) i va començar d’aporrinar’m. Em deia que ho estava fotent
malbé tot. Era un vell militar retirat, i ara m’arrucava, em blasmava de
putifeina, d’eixanguer, de bacallar. Li volia dir: “Home, si només hi vinc
de voluntari a ajudar...! Si només vull que el pati no posi en perill els
minyons qui aprenen de lletra.” Però ell, a mig cruspir pel propi
enfelloniment, no em deixava dir re. T’aguantava l’esguard – et fitava
tanocament i acerba, com fan tots els malparits, els qui no tenen
l’ànima neta.



T’ha arribat quelcom de semblant sovint. Algú qui et tracta a baqueta i
com un drap brut perquè et pren de blanc de les seues ires. Per res més.
Perquè escaus d’ésser on la seua antipatia el fa agullar’s. Era un
advocat, un jutge, un sorge qualsevol, un capatàs, un alcavot, un
lladregot, un merdaina amb morenes poixèvoles o amb una úlcera al
canó del pixar. Et demanes: “Per què collons aquest mitjamerda
m’esguarda tan fixament i dura? De què collons té tanta de por? Què ha
fet, el carrincló de l’esguard tan duret i sostingudet, carallotet, pobrissó,
cosó, merdoset...? O pitjor: Què es pensa que ha fet, quina de grossa –
ui quin tacó li fotrà, el papa, el mestre, el capellà, la bòfia...!
Quin pecat creu haver comès, cagallonet de merda?”



La gent honesta no sosté la mirada; la gent honesta no ha de demostrar
res.



Al mantenidor, perquè no volia emmerdar més la situació, no volia
dir-li ni bèstia què hi fots. De les oficines devien veure’ns. Les
secretàries segurament darrere els vidres cridant el principal de
l’escola, algunes amb el dit al telèfon per avisar la bòfia... Però és cert
que el mantenidor m’embrutava més i més el pati, només per dir’m que
ho havia fet tot tan malament. M’agafava el carretó amb el qual jo
m’enduia la runa i me’l vessava pertot arreu. I em deia que no havia
sabut acabar la feina, i que em demandaria i que em denunciaria a les
altes instàncies, i tot allò, la ràbia “massa justificada” de qui no té cap
raó, de qui està acostumat a trepitjar el cusc, l’empegueït, el
benintencionat... Amb la sorollada, va sortir doncs el principal...
Severament, també, em repta i alliçona: Aquest no és el
contracte
– diu –. No heu fet gens de bé la feina per la qual
fóreu contractat
. Per amor a les lletres, doncs, muts i a la gàbia, i
tot i que hi sóc de voluntari i no m’hi ha demanat ni contractat ningú, ni
ningú no em pagarà, només per amor a les lletres, m’hi fic de valent,
encara amb més embranzida, a netejar tot el que el mantenidor
embruta i enllorda... Ep, fins que me n’atipava i, corrent com un boig,
fotia el camp.



Me’n record llavors que em perdia per aquell veïnatge on ningú no em
reconeix. Tothom em troba sospitós, fins i tot la canalla, per a la qual
havia fetes tantes de feines debades, i a la qual tantes de lletres bones i
belles tenia a transmetre. Bord. Cap infant no em coneix ni doncs
m’estima. Solament una miqueta quan al capdavall faig cap a casa,
empaitat però no pas atès pels gossos babaus i assassins de la bòfia...
Només una miqueta estimat i conegut, dic, per la russeta rosseta qui
amb mon germà enraonen de vegades.









* * * * *







77. Al Parc dels Quins Sons els pòtols vellarres hi anem a
endormiscar’ns, i doncs a somiar-hi. Ací s’hi morigueren de vells tots
els “devots ans assidus treballadors per la cultura” qui tant hi maldaren
i mai no reeixiren a poder fer passar per censura cap de les meues obres
de teatre. Es moriren, pobrissons qui sempre he enyorats, com les
meues obres a poc a poc s’han mortes, en calaixos humits, paperots
esgrogueïts i rebregats, coberts de verdet, menjats pels cucs. I ara qui
els recorda i les recorda...? Ningú altre: únic al món, morint-m’hi.
Nobody but me left, still fond of those malodorous corpses uncoiling
with palsied hands their dear desiccated yarns
.



Me’n vaig a escoltar repapieigs pels bancs del si-no-fos, i a fer-hi
capcinades mentre els ocells i les aloges com impensades espurnes qui
aletegen ans esperneguen al cap se’ns caguen.



Sentia el vell bidell de l’universitat, home qui ara doncs passa per savi,
dir-li a l’escotiflat, agafatós, portalà de la catedral, home qui doncs
passa per reverend: “Si us abellien les dones, feu’s-e encar més vell. El
qui arribem als cent, ens en toca vint pel cap baix a cascú. I, passats els
cent, la trempera torna com als setze anys. D’ací que no passem gaire
enllà dels cent, els centenaris: massa trempar, massa cardar’ns les vint i
escadús bubianeses qui ens toca – la resta del cos figueja i s’esfigassa, al
capdavall només som un carall trempat gegantí amb un cos migrat i
minvant que li penja com un collonet espellifat.”



Al banc de darrere, el parkinsonià barber diu que té la malaltia del
“per-quins-sous”... Per-quins-sous collons ha de tremolar tant. “Aquest
bellugueig, si em dura gaire, seré mort i rosegat i ben rostat, i seré
esquelet pelut de floridura i semblaré justament un aranyot. Ah, com
espantarem les femelles!”



Caic en somieig i tornen en escenaris clarosos els foraeixits. Esparsos
en les concretes claredats, s’estableixen en tota llur inconfusible
personalitat. Les visions precises i il·luminades. Car al món
hipnagògic tot hi és molt més definit – tot s’entén perfectament a
primer cop d’ull
.



Per què tothom esdevé còmic si me l’esguard gaire estona? A quin altre
món s’emmirallen llavors grotescament? Tothom, dic. Inclosos els més
tràgics: un malalt qui encara pateix, un mort de fresc qui suara patia
molt... Cap respecte enllà de prou tros.



Qui té un ull lleig tot ho veu lleig. Això és com aquella historieta antiga
de la rossa carallot qui es planyia que pertot al cos on es tocava li feia
mal, fos el melic, la cuixa, el nas, el cony, el cul, l’orella, la llengua, el
peu..., i és que tenia el dit trencat. El que li feia mal era el dit. Com als
qui veuen lleig, allò que tenen lleig és l’ull. Més val doncs tindre un
ull clarós per a veure-ho tot clar, o un ull còmic per a veure-ho tot de
riure
...



Al Parc dels Quins Sons, tot de diàlegs escapçats, doncs, cassigalls de
mots mig lligats que se’m pengen a la ceres i als pelets dels foradets de
les orelles. En Dalmau Moner, vell mestre d’obres, reptant encara, tot
sull, els espectres reganyosos dels seus paletes: “Molta de fressa i poca
endreça,” els diu. I n’Anfòs Capó i n’Ilerget de Ço, qui foteren
respectivament (o a l’inrevés) d’acompanyador amb lot encesa cap als
seients de vellut esgarrapat i de retallador molt primmirat de tiquets al
mateix cinema durant cinquanta-quatre anys seguits, ara, sus i jus,
amunteguen, com en precaris cercles prehistòrics, i amb vertigen de
lent rellotge, les mal arroplegades etèries iconografies alhora de films
enrancits i d’esdevinences remotament veres que belleu s’escunçaren
d’arribar, qui sap, pels excusats sanguinolents, i les escalinates
colossals, i els cortinatges quilomètrics... Pèrdues d’estranyes
secrecions, assaigs que empitjoren de bòlit, higienes patològiques...
L’àvol valí (the evil lover) en Tancred Lapiula potser dient a
l’estatuesc qui fou, en Guillem Çonjoan Sacsavit, actor com ell, que els
millors triomfs eren els autòctons. Ah, com se n’influïren llurs propis
cossos: “Car romanc de pedra”, diu en Guillem, i en Tancred respon:
“Quan t’esmolaran, podran de tu teixir’n una nova platja. Ah, quantes
de tasques no oblidem d’acomplir per als nostres gens escatilosos
epígons. Feinades rai, per a desxifrar’ns, figures exòtiques ans com més
anem més inaprehensibles del que fou!” I n’Elvira Codonyac, de
Selvanera, i en Campbell Bell-lloc, de Bellpuig, encara festegen, ara
vidus ambdós de fa un mes, i es tornen a poder trobar, famolencs, en
acabat de setanta anys de dejunar, casats amb d’altri.



Totdéu doncs hi anava amb màsquera – per què m’imaginava que la
meua era cap mica més transparent...? Per què no sabia vendre’m...? I,
invenut, ara amb qui parlar...? Amb qui parlar, si no tinc
parió...?








* * * * *







78. Dos anys seguits sense pagar la cambra de l’hotel on visc. Sempre
tract de fer-m’hi i fugir-hi a hores i moments on ningú no em vegi. La
por al cos quan m’esmuync dins i fora. Por que em descobreixin a cap
instant, i boranit. Por quan no hi sóc, que m’hi entrin i hi escorcollin i
m’hi trobin tot el prohibit. No m’hi trobarien res de prohibit si doncs no
prohibissin tant, i tan a tort i a dret. (Per què prohibeixen tant els
poders...? Saben que només es mantenen prohibint la veritat. No volen
que ningú els descobreixi que són quatre incapaços i malignes qui
sapastregen sense ni com va ni com ve, només amb els ulls al profit de
cada cony de moviment que foten. Ninots nus i malalts, afectats de la
pitjor malaltia que pot emparar’s d’un cos fastigós: la
crueltat.)



Fa dos anys o més em vam entendre, aquella bona dona, n’Yvette Sully,
i jo. Hi feia de mig mestressa, i ja sabia que pagaria tantost pogués. Què
són dos anys o tres o quatre sense pagar, si, qui sap, no se sap mai,
potser algun dia cobraré quelcom i podré pagar-li tot el que li dec, i qui
sap, si faig sort, amb escreix i tot...? Però ara la senyora Yvette no en
feia pas pocs, de mesos, que no se la veia enlloc. Potser era morta. Al
contrari, extremadament corruixat m’ha emboscat el nou encarregat
dels comptes – un jovenot nerviós, mig ofegat de neguits i maldecaps.
Té por que la direcció no li faci la pell. Cada capmàs li surt ranc,
l’enxamparan i ja haurà begut oli. Li dic que demà, que demà... Encara
un penjollet de corda, una miqueta de no res de paciència...



I ara no sé on amagar la matèria sediciosa. Car ara és segur que
m’entraran. Vaig per parcs i solls, corts i galliners, guaitant-hi
amagatalls, caus, ficant el nas sota lloses i roques... On encabiria tot el
meu material...? I tremolant de por.



Sovint m’he demanat: Per què sempre haig de vessar-la trascolant
sopes i arrossos...? Qui m’empeny part darrere...?



Mes mai no sembla haver-hi ningú; sempre haig d’acabar musclejant,
incrèdul: “Quin portent! Ni mai! N’hi hauria tanmateix altrament per a
un cas bèl·lic!”



Ara em cauen de la sina també alguns dels llibres criminals. D’un dels
meus llibres, un punt de llibre té un color lleugerament verdet... Hum.
És un bitllet gros perdut entre els fulls del capbreu on tots els noms
emprats en les meues obres hi saltironen com peixets pampallugaires.
Qui ho negava? Els llibres obsolets són tresors a pouar-hi.
Amb aquest bitllet puc amagar el meu material en una nova cambra
d’un altre hostal desnerit on encara no saben que aviat no en tindré
prou tampoc per a pagar’ls.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

hà!

La meva foto
L'Alguer, Països Catalans
Som-hi, som-hi

Douderreig Rovells

Douderreig Rovells
corretjós, desaltós