(hi ha el bobilaire i hi han fragments èpics a betzef)

urpa amb arma

urpa amb arma
gratant on pruï

dijous

25 truites















Truites (25)











73. Quan feia d’ordinari em van trametre a un burg diferent del que
feia anys que coneixia – del burg de Nou York al de Xicago (on els
mancava gent jove). Em ve a l’esment una altra nit on em calia lliurar
un paquet i m’havia perdut (ço que m’esdevenia sovint); havia deixada
la furgoneta tancada i havia sortit al carrer amb el paquet, que era
oblong i força pla, una capça de tres pams si fa no fa de llarg, dos
d’ample i tres dits d’alçada. Havia davallat perquè feia boira i d’ençà de
la furgoneta no s’hi veien ni els senyals de tràfic ni els noms dels
carrers. De sobte va començar a ploure de valent, i a caure uns llamps
que esquerdaven la boira – els trons t’esquerdaven el cuquet de l’orella.
Tota la lluminària dels carrers, degut al fet que els llamps encertaven els
transformadors, s’havia fosa. I jo amb el meu paquet guaitant la casa...
Nit fosca i pluja forta, quan vaig voler tornar a guaitar l’adreça a la llum
d’un llamp carall que era il·legible...! Em trobava aleshores al carrer de
les delegacions del govern – els edificis eren immensos i no es tocaven.
De sobte, mentre era guaitant el nom als vidres d’un edifici gegantí, tot
de vidres i ferros i ciment en daus, de l'atri n’ix un negrot malcarat qui
pretén d’ajudar’m – diu: “No trobes l’adreça? No saps on repartir-ho?”
Li dic: “És que no la puc llegir.” Fa: “Porta” – tret que per comptes de
tractar de desxifrar l’escrit damunt la capsa, el fa saltar els segells i vol
obrir-la. D’una urpada recobr el paquet, ara esminyonat, desponcellat,
mes no pas encara violat. “No!” – esgarip – “Això no és
permès!




Me’n record que vaig arrencar a córrer. Venien darrere meu uns negres
uniformats i vaig sentir uns trets, el fulgor i la remor dels quals volien
competir debades amb els llamps i trons de la nit. Defensava amb la
meua vida l’illegible. Sempre he estat un idealista.



Cap a la matinada, tot xop, portant encara la coca tova que havia
esdevingut el paquet no lliurat, vaig ensopegar on era la furgoneta –
inviolada, per sort. Vaig trucar a la base, els vaig informar que havia
sobreviscut la nit de trons, i els vaig dir que en un parell d'hores
acabava de lliurar el romanent – que encara podia lliurar tots els
paquets a temps, que encara no sonava l’hora de l’ultimàtum, que tenia
mitja hora llarga. Vaig continuar rabent com un fuet la meua feina. Vaig
lliurar un paquet als Pott. Els Pott tenien tres filles. El pare, Phil,
s’havia començat estimant molt la seua dona. A la primera filla
l’anomenà Honey – ço que feia Honey Pott (el pot de la mel: deliciós). A
la segona, quan en Phil ja sospitava que la seua dona li fotia banyes,
l’anomenà Flesh – ço que feia Flesh Pott (nom que hom dóna a una
dona cardaire: un pot de lubricitat). A la tercera filla, llas, en Phil ja en
tenia prou i massa, de la seua dona, i ho va haver de pagar (passa sovint
que paguin els innocents pels culpables) la xiqueta, l’anomenà Chamber
– ço que feia Chamber Pott – o orinal, pobrissona. Na Chamber es feia
dir pertot arreu Felicity i perquè el nom quallés (només tenia set o vuit
anys, la preciosa), es trametia ella mateixa paquetets i lletres i
missatges amb el nom de Felicity Pott – supòs que el missatger i el
carter l’apreciaven tant com el seu humil ordinari, qui sempre hi afegia,
de la seua butxaqueta, qualque pistrinc, que en tingués prous per a
continuar poder enviant-se cosetes al nom molt feliç de na Felicity
dolceta.



Vaig passar vora un cementiri solitari i allí furtivament vaig colgar la
coca sense haver-la encetada. Paquetet secret i il·legible, no pas traït per
mi. En acabar, arribat a la base, vaig revelar què m’havia escunçat
durant la nit de trons – hom m’havia assaltat i robat el paquetet tan
defensat, vaig dir, i per provar-ho els vaig mostrar la bala que duia al
cul... Per la lletja nafra que la bala em feia encara en rajava un filet de
negra sang.







* * * * *







74. Feia (molt jove) de tiró de barber i per a acabar d’aprendre’n el
patró em digué d’anar a raure la barba dels boigs. Fins ara qui hi havia
anat, cada matí cap a les deu, les onze, de cops gairebé a migdia, era el
més vell dels “nostres” barbers. Afectat de pàrkinsons no li era permès
de fer feina a la “nostra” barberia, però entre els boigs rai... Les mans li
tremolaven esborronadorament – li tremolaven les mans, les cames, el
coll, les anques, els genolls... Finalment, el dia abans, es veu que havia
tingut un atac “massa” fort – amb el raor eixjugulava un boig. Això rai,
un boig mort degollat en una casa d’orats, no té res d’estrany, però
l’espectacle, l’oradura, si veieu què vull dir, i llavors encara pitjor: que el
pobre barber ja no era capaç d’aferrar ni el raor, ni, d’amb la brotxa,
ensabonar cap galta; ras i curt: els calia un altre barberet, i ací és on fui
designat el seu substitut. Ja dic que era aprenent, poc en sabia gaire – i
tanmateix, es veu que ho feia “massa” bé – cap dels meus “clients” no
sortien de la cambra gaire escorxats – uns quants de bobòs i vèrtoles i
xiribecs a coll i galtes i damunt el llavi, i a córrer – no re. No
n’esnarigava ni n’eixorellava ni n’esllenguava ni n’escollava ni
n’escollonava ni n’eixorbava cap. Allò meu, escoixendre’ls i gràcies:
quatre esgarrinxades i au. Ni punt de comparació amb les carnisseries
que deixava enrere el qui patia de pàrkinsons. Gossos tenia el
manicomi perquè s’afartessin de sang. Entre els lleugerament
escoixenguts i els matusserament botxinejats, un abís sideral, com si un
cos planetari fos can tortures i el meu can pessigolles. Re.



Tant se val. Perquè ho feia massa bé, doncs, fui acomiadat. Em
digueren que ja en tenien un de “millor”, de barber. Millor perquè
també patia de pàrkinsons
. Es veu que així s’estalviaven els
metges molta de feina. Els boigs havien de fer cua, de cinc en cinc, cada
matí, davant la cambra de la barberia. Els qui esperaven veien sortir els
altres “afaitats” rajant sang a cinc o sis indrets diferents, de vegades
servant-se qualque bocí de carn que hom els l’empegués. Doncs, és clar,
si érets prou boig, no en foties cap cas. Ara, si érets un qui feia comèdia,
et costava qui-sap-lo de prestar’t a tal suplici. I això cada matí. Turment
rai. I doncs, al capdavall, cap dels qui no volien entrar-hi, ja prou veien
els metges que no era “prou” boig, i doncs l’enviaven. Car érem en
temps de guerra – sempre en som, merda d’agressius americans – i
n’hi havia qui no volien anar-hi i es feien passar per folls. Catch-22, o
massa folls que eren, és a dir, no gens. Cada foll costa un colló a l’estat,
i, a sobre, no fa la guerra – que tot mascle no prou ric, per això ha
nascut: per a fer-la.



Eren els anys que era molt jove, començos dels seixanta, ja ho dit, i les
màquines de raure barba no n’hi havia encara que funcionés amb piles.
Ja n’hi havia d’elèctriques, però els metges no anaven pas a permetre
que cap boig jugués amb cap andròmina elèctrica. No eren tampoc tan
malparits, ni potser boigs.









* * * * *








75. Vaig plegar de cop killer o mata-bòfies només perquè
me’n vaig cansar. No m’atraparien mai. Els morts no et poden
reconèixer. La meua tècnica era perfecta. Em disfressava amb un
uniforme de (molta de) fantasia i sortia armat al carrer – quan de tant
en tant una parella de bòfies de debò se m’atansaven i no sabien què
fotre, si saludar’m perquè allò meu passava de general, o potser,
encuriosits o fiblats pel tàvec de la malfiança, volien ficar-hi el nas,
nogensmenys plens de dubtes, i llavors furgar-hi i escorcollar-hi –
tantost els tenia – rient rient – a dos, tres, pams, em treia de la màniga
la pistola i els fotia a cadascú, al front, un tret. Un entreteniment
innocu.



Feia en acabat de tutor – de tudor, en dèiem abans – a un xiquet d’una
família mig benestant. Amb la dona hi tenia una bona amistat – era un
pot de carn escalfada, aquella dona. Li eixia un vaporet perfumat de
cada foradet que deia: forada’m, forada’m. Amb el seu home no
ens enteníem gens. El seu home no és pas que es digués Phil Pott, però
prou podia haver-s’ho dit. Malfiat també, collons.



Els tres mainatges de la família eren bona canalla. M’estimaven força.
Tenien quatre, sis i vuit anys. Del de vuit era de qui era el tutor de
matemàtiques. Aquell estiu se n’anaven de vacances, i la mare va
insistir que havia d’anar amb ells, que el xiquet no podia perdre els
números ara que començava a entendre-s’hi mercès a la meua palesa
habilitat. El pare va fotre cara de mal gènit durant tot el viatge. El pitjor
fou quan en un burg desconegut, molt turístic, va fer l’espifiada de
llogar un “guia” – aquell xicot qui va triar era un desastre: socoltre,
negat, obtús: tenia ànima de bòfia. Ell i el pare discutien asseguts als
dos seients de davant d’on s’havia d’anar ara o no pas, i evitar-ho com
el dimoni, mentre als seients de darrere la mare i la quitxalla i jo
jugàvem a joc eixeridets. Quan en un embús d’un carrer estret el guia
pudent, brut i maleducat demanà de davallar un instant per anar-se’n a
comprar un paquet de cigarrets, el pare es veu (jo no me n’adonava pas,
massa enfeinat fent de criatura) que ho aprofitava per a
desempallegar-se’n, per a “perdre’l”. No sé quines maniobres més
estranyes no féu ni per quins atzucacs no s’embotí. El cas és que
acabàrem encaixonats rere una església mastodòntica, i no cal dir
xarona com totes.



Es ficà el pare a l’església tan de pressa com va púguer, tensament
enduient-s’hi alhora de bracet la dona, i empentejant-hi la canalla. Jo
em vaig quedar a fora. Les esglésies, per als datspelcul. Només als plens
d’hòsties i a d’altres xuclapalters convé. No sé del cert llavors l’escena
dins aquell edifici per a pecs – el pare esdevenint a poc a poc l’estranger
– tan emprenyat – i tan diferent d’una persona com jo, de qui l’encant,
sobretot a les meues joveneses, era llegendari – el cas que la dona i dos
dels minyons foten el camp i vénen a trobar’m. Els consolava i torcava
les llagrimetes, alhora que caminem amunt i avall a poc a poc, quan
aixec els ulls i qui veig passar pel carrer principal, on el trànsit s’escola
lent com un fideu massa gras pel trau exigu d’un colador...? El groller,
llefiscós, guia perdut. “Ei, capsigrany!” – que el crid
automàticament. I ve a trobar’ns molt alleujat. Es pensava que avui no
cobrava ni acabava la seua lliçó d’irritar amb la seua estupidesa
autòctona el foraster molt il·lús. Com m’odià llavors el pare! Com si
fos culpa meua que no es dignés de parlar’m abans, de dir’m només que
volia perdre el gamarús!




Aquella família acabarà malament, em vaig dir. Massa bo que sóc. Un
cor que és un tresor. Aquell home qualsevol dia esclatarà, i qui rebrà
serà la canalla – estesa de cadavrets cor-robadors. Per això em vaig
fondre allí mateix. No volia afegir llenya al foc. De més, el guia els duia
a verals mortalment avorrits. Vaig adduir pixera. Em vaig amagar rere
el tronc d’un roure doble com el cos d’un elefant. Per comptes de
pixar-hi em fiu rebrec com panderol, d’on que rossolés panar oposat
avall. Arribat al fons, em descargol com serp i serpenteig enlloc. Del tit,
mai més no en sapigueren res. No els sóc probablement ni dolç (amarg
per al pare – si és viu, amb tots aquells esclatons d’esclata-sangs que
agafava) record. Filagarsa d’esme ventís de vida fosa.
Ves.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

hà!

La meva foto
L'Alguer, Països Catalans
Som-hi, som-hi

Douderreig Rovells

Douderreig Rovells
corretjós, desaltós